Tuesday, September 17, 2019

Angkasa

Kas terbangun secara mengejut. Bukan dari tidur, bukan dari lelap. Seolah-olah dari lamunan yang panjang. Paling lama setakat ini. Kas yang sedang berdiri di atas dua kakinya mula terasa longlai. Sendi-sendi terasa sengal, kepalanya sakit dan sedikit berpinar. Dia kehabisan tenaga. Kas tidak lagi mengingati waktu dia tidur dan waktu dia bangun dari tidur serta setengah dari aktiviti hariannya. 

"Lagi sekali, apa lagi lah yang dia buat hari ni." bisik Kas di dalam hati. Dia mengelipkan mata dan sesekali membeliakkannya. 

Kas mula melihat sekeliling, hari masih siang yang menghampiri waktu petang berdasarkan cahaya-cahaya yang menembusi besi-besi jendela kamar. Angin bertiup melalui bukaan kecil jendela, mengibarkan langsir. Kas hanya menggelengkan kepala lalu melangkah kembali ke katil dan melabuhkan jasadnya secepat mungkin. Dia berasa letih yang teramat. Kas merenung kipas siling yang sedang berputar seperti fikirannya. 

Setiap orang mempunyai 24 jam dalam sehari. Namun, tidak bagi Kas. Dia merasakan 24 jam sehari itu bukan lah untuk dia semata-mata. Mungkin pada jasadnya sahaja, tetapi tiada jiwa. 


1 comment: